at landets kommunalbestyrelser ikke lytter til Kristelig dagblad, når de nu har fået et menningsmålingsinstitut til at komme frem til at, et flertal af danskere ønsker at bevarer "præstens timer med de kommende konfirmander inden for normal skoletid".
"55 procent af danskerne ønsker at bevare præstens timer med de kommende konfirmander inden for normal skoletid, viser en undersøgelse lavet af YouGov Zapera for Kristeligt Dagblad blandt 1008 repræsentativt udvalgte danskere."
Denne uskik med at flytte konfirmationsundervisningen fra de (åbenbart i undervisningsmæssig sammenhæng fede) morgentimer til (de aldeles ufede) eftermiddagstimer, er noget som efter ledende medlemmer af folketingets opfattelse er i fæld med at nedbryde det danske samfund og styrte det durk ned i den sekulære stats afgrund af umenneskelighed.
En opfattelse som i den grad deles i kirkelige kredse og i menighedsbladet Kristelig dagblad.
Efter dagbladets oplysninger (og der er givet ingen grund til at betvivle deres research) foregår disse alvorlige opløsningstendenser netop nu i hele tre kommuner, Lyngby-Taarbæk, Frederikssund samt Viborg hvor man har begyndt (Sic!) debatten om at flytte konfirmationsundervisningen.
Den ivrige læsere kan læse mere (sørgeligt underbelyst af dagspressen) om flytning af konfirmationsundervisning via disse links:
Ros til Haarder
Nå ja, hvis det skal være på den måde
I dagbladets leder om sagen har man ikke til sinds at underdrive undersøgelsens betydning som et meget vigtigt, ja altafgørende, pejlemærke for lokalpolitikere der tænker på at nedbryde samarbejdet mellem folkeskole og folkekirke.
For godt nok så har vi:
"selvfølgelig religionsfrihed i Danmark, og det er naturligvis frivilligt for unge, om de vil konfirmeres eller ej. "
Men, men, men - nu skal vi ikke komme for godt i gang:
"Men så længe Grundloven fortæller, at landet er evangelisk-luthersk, så er og bliver religion ikke kun en privat sag."
Naturligvis ikke, nej da - uha.
"Og så længe det fremgår af folkeskoleloven, at konfirmationsforberedelsen skal ligge inden for normal skoletid, så kan hverken børne- og ungeudvalg eller lokale skolebestyrelser skalte og valte med det samarbejde mellem skole og kirke, som flertallet faktisk sætter pris på."
Grundloven er en trumf der alt for sjældet spilles i den almene debat. Den slags problemer har man ikke på dagbladet.
Sjovt nok har man i København i mange år haft konfirmationsundervisning om eftermiddagen uden at der er kommet en sag angående gundlovsbrud ud af det.
Når man har nævnt grundloven ville det næsten være et brud på alle konventioner hvis ikke demokratiet skulle med i argumentationen. Her skuffes ikke.
"Demokrati forudsætter en beskyttelse af mindretal og udstrakte personlige frihedsrettigheder; men demokrati handler så sandelig også om at varetage flertallets interesser. Det sidste har en del lokalpolitikere i de seneste års konfirmationsdebat glemt. Over hals og hoved har de forsøgt at lave om på noget, som de slet ikke har folkeligt mandat til."
Nå ja, det er nok i virkeligheden ikke et åbent spørgsmål om hvorvidt kommunalbestyrelserne rent faktisk ikke har ret til lave de ændringer i tilrettelæggelsen af skoletiden. Det tyder alt på at de har.
Det folkelige mandat er naturligvis et fint argument at hive frem af skuffen, men måske dagbladet lige lægger lidt for stor vægt på en enkelt undersøgelse?
Desuden er det rent faktisk en landsundersøgelse dagbladet har foretaget, måske situationen tager sig anderledes ud lokalt, f.eks. i Viborg?
Der stemmes jo mig bekendt også der til kommunalvalg og sådan noget.
Og hvis argumenter med en undersøgelse, grundloven og demokratiet ikke er nok så må vi mindes om at Folkekirken kun vil os det gode:
"folkekirken, der i bund og grund kun vil skolen og de unge det bedste. Konfirmanderne lærer hos præsten noget om næstekærlighed, om tilgivelse og fællesskab. De lærer også en del af kulturskatten som salmer, trosbekendelse og fadervor at kende. Og de får tid til at danne deres egen mening om troen og livet. Hvorfor i alverden sætte det over styr?"
Nej, hvorfor dog?
No comments:
Post a Comment