Tuesday, October 28, 2008

Nutella-gate revisited

For noget tid siden omtalte jeg Enhedslistens (ved hr. Per Clausen)forsøg på at holde det kollektive BMI tal nede for de hjælpeløse børn i posten: Få det væk, væk, væk :
Ud med det grimme, ud med det fede, får det forbudt!


For de få som ikke har sagen ganske præsent, drejer den sig i sin korthed om at det mandlige håndboldlandshold reklamere for smørepålægget nutella. Det faldt så Enhedslisten for brystet, eftersom at reklamen muligvis kunne lede unge mennesker i fedmens fordærv.
Åbenbart fordi Joachim Boldsen er unge menneskers kropsideal.

Per Clausen har (naturligvis) ikke nøjes med at blot at beklage sig. Han er en handlingens mand og handling i den sammenhæng er at stille den ansvarlige minister et spørgsmål (eller der er vel strengt taget tale om et forslag).

"Spørgsmål S 107:
”Vil ministeren sikre, at det ikke fremover bliver muligt at reklamere for Nutella som et sundt morgenmadsprodukt i TV2 eller i andre medier?”


Det vil ministeren skuffende nok ikke, og svare i sin lakoniske form:
"Forbrugerne er allerede i dag beskyttet mod vildledende markedsføring af fødevarer. Det fremgår således af fødevareforordningens artikel 16 og anprisningsforordningens artikel 3, at mærkning og præsentation af fødevarer ikke må vildlede forbrugerne.
Det er virksomhedernes ansvar at sikre, at de ikke vildleder forbrugerne i deres markedsføring.
Med hensyn til den konkrete sag, opfatter jeg spørgsmålet som en anmeldelse af produktets markedsføring. Jeg har derfor anmodet Fødevarestyrelsen om at vurdere den pågældende sag i henhold til fødevarelovgivningen."

Jeg følger sagens videre udvikling med tilbageholdt åndedræt.

No comments: