Wednesday, September 10, 2008

Der er noget farligt indeni

Uha, uha.

Hvad er det?

Er det Jokeren klar med et barberblad?
Er det Putin som har fundet 14 russere på en bar i Nyhavn hvis selvbestemmelsesret er i fare?
Er det Thomas Graversen, Stig Tøfting og Brian Steen Nielsen på Bobi Bar en sen aften?

Nej, det er noget meget værre.

Det er "en multireligiøsering af kanalens trosområde"

Det er noget slemt noget og det er på P1!

Hvad kan der være sket på den fredlige kanal?

Jo, det mangeårige, hæderkronede program ”Folk og Kirke” hvor teologer i mange år har fået lov til at hælde vand ud af begge øre til uendelig kedsomhed for mennesker med bare en smule rødt blod i årerne har skiftet navn til: ”Religionsrapporten”.

Uha, det er noget værre noget - især hvis man er (ikke skudt i bolden, sådan noget ville jeg aldrig skrive) alvorligt bekymret over danskernes mentale sundhed. Det er der jo nogle der er og tit og ofte er de medlem af Danmarks radios bestyrelse.

Det er Katrine Winkel Holm og Ole Hyltoft og uha, hvor de er alvorligt bekymret som det læses her i Danmarks mindst læste? landsdækkende avis: Kristeligt dagblad.

Hvor galt står det til?
Fru. Holm: "... mener, at omlægningen risikerer at nærme sig kristianofobi – det vil sige frygt for eller had til kristne – og at bryde med Danmarks Radios public service-forpligtelse."

Hr. Hyltoft: "Der skal være plads til at fordybe sig, og i det her tilfælde må kristendommen komme før de andre religioner. Vores kultur og identitet hviler i høj grad på et kristent grundlag, og det bør Danmarks Radio dyrke og holde ved lige, siger han."

Dette er naturligvis blot uddrag af bevisføringen for hvor alvorligt det står til. Jeg kan kun opfordre til at læse hele artiklen.

For ligesom at høre hvad det var for noget kæmpede jeg mig igennem dagens udgave af "Religionsrapport" - som havde det kække tema: "Kristendommen og den sjove sex" (selv det kan teologer ødelægge) og lade mig berolige de to bekymrede bestyrelsesmedlemmer - landet går ikke under, der var ikke skyggen af undergravende kristianofobi, skjulte hentydninger til Taoistisk praksis, nada, niks, ingenting.

Det var ærligt taget lige så kristent kedeligt som det plejede. Det går nok gå, skal i se, ro på.

Men når i ser en mørk skygge der lurer i skumle gyder og baggårde så er det ikke den fyr du afviste på Crazy Daisy som lige skal have afklaret et par spørgsmål om visdommen i den beslutning, det er ikke din pusher som skal have sine penge, det er ikke kongens foged med en betjent som venter på du bliver solvendt - nej, det er multireligiøsering som kommer!

Du er blevet advaret.


Opdatering: Den flittige Kim fra Uriasposten har naturligvis også fanget historien. Den er ikke som sådan kommenteret, men jeg syntes at kunne fornemme en anden tilgang til problematikken end min egen.

4 comments:

Henrik Hansen said...

kanonpost.

De kunne jo så spile nogen sømandssange for at mildme Ole Hyltoft....

Anonymous said...

At Ole Hyltoft og Katrine Winkel Holm var på barrikaderne hævede faktisk mine forventninger til programmet. Da jeg så læste, at Iben Thranholm skulle være vært, faldt de til jorden med et brag igen - og de første programmer har om muligt været endnu mere mikrofonholderiske og apologetiske end før.

Mester Hargi said...

Jeg vil også sige efter at jeg har læst lidt om denne Iben, så er Rasmus analyse helt korrekt - http://www.religion.dk/kategori/822?authorid=298

Det er så katolsk kristendom, men der er efter min mening ikke langt til Tidehverv og de mest tungsindig elementer af kristeligt folkeparti.

Det er så i orden, men man kunne måske forvente en slags journalistik på P1 - programmet hedder jo ikke "To kristne tosser hyggesnakker"

Mester Hargi said...

Men hun er da pænere end Abu Laban og Søren Kraup