Thursday, March 11, 2010

Hvad bliver det næste?

at man ikke må spise knækbrød i ens lejlighed efter kl. 1900, for ikke at støde sarte ører?

Demokratiet har slukket smøgerne på nordens største kollegium, Øresundskollegiet. Med 341 beboere for og 221 imod, er det blevet forbudt at ryge på ens eget værelse
(Berlingske)

Og så på et kollegium af alle steder!

Jeg håber da at de unge mennesker laver noget der er meget mere sundhedsskadelig end at ryge!
Hele tiden!
Dag og nat!

Desværre for beboerdemokratiet kan den slags ikke rigtig lade sig gøre på nuværende tidspunkt.
LLO: Rygeafstemning gælder ikke

Det er sådan noget kedeligt noget med lejekontrakt og anden jura. Men regler er jo til for at ændres, og mon ikke vi indenfor den nærmeste fremtid får nogle regler om at det ikke er tilladt at nyde lovlige rusmidler i egen bolig?

Det er jo trods alt for vores eget bedste.

For dem som ikke rigtig kan forstå hvorfor der skal laves regler om folks adfærd i egen bolig, kan med fordel nyde den indsige den omvendte synder Pernille Rosenkrantz-Theil deler med os på hendes blog.

Pernille var en synder (og vi tænker ikke på hendes medlemskab af Enhedslisten, det kan være slemt nok endda);
"Jeg er vild med slik i spandevis, jeg har røget 30 smøger om dagen, siden jeg var 12 år gammel og jeg slås med mig selv hver morgen for at overtale mig selv til at tage cyklen i stedet for bilen. Jeg fnøs, da rygeloven blev introduceret. Formynderiet og frelstheden får alt til at stritte på mig, som var jeg stadig teenager og mine forældre skulle bestemme hjemkomsttidspunkt".

Uha, men så kom rygeloven og frelste Pernille;
"Når jeg en sjælden gang overvejer at tage en smøg bliver jeg bremset af, at jeg ikke gider skulle udenfor, hver gang jeg skal ryge og jeg mister lysten til at ryge, når jeg ikke kan gøre det på caféen eller over en kop kaffe derhjemme, når veninderne er på besøg. Det hyggelige ved at ryge var jo netop i de situationer, hvor det nu er forbudt. Ergo har jeg ikke længere lyst til at være ryger. Fantastisk!"

Dejligt for Pernille og når Pernille har det så dejligt så skal vi allesammen have det dejligt. Det er jo også det vi dybest set ønsker;
"De fleste af os har brug for fællesskabet for at ændre på vores vaner. Og de fleste af os er kede af, hvis vi vejer for meget eller hvis vi ryger. Det er ikke noget overformynderiet finder på. De fleste mennesker har naturligvis helt af sig selv lyst til at være sunde og raske.

De fleste af os har faktisk brug for, at vi netop i fællesskab får sat nogle rammer op, som gør det let at tage de valg, der holder os raske og rørige i så mange år som muligt. Ellers fortsætter vi bare som hidtil - selvom det gør os syge."

Det er da nok det vi gør.
Ja.

Fantastisk hvordan man kan gå fra at være imod Formynderiet og frelstheden til at være for formynderiet og frelstheden på under 100 linjer.
Dertil kræves et særligt talent, af den slags der gør at man er sikret førsteplads når de varme fiskefileter kommer på bordet, mange år frem i tiden.

p.s.

Hatten af for Karina Willumsen, beboer på kollegiet som har startet en fiktiv beboerafstemning vedrørende et ’forbud mod brug af krydderiet karry på Øresundskollegiet’.
Det er skarpt.

No comments: