Monday, January 12, 2009

Jamen, det er jo tradition II

I min sidste post harcelerede jeg over tvungen morgenbøn i Nørre Nissum Skole ved Lemvig.

Siden da har Undervisningsministeren Bertel Haarder (V) været ude og kommentere sagen i diverse medier. Mest bemærkelsesværdigt i Kristeligt dagblad - Haarder: Skoler bør bede fadervor
hvor han kommer for skade at sige at
"Jeg vil kraftigt opfordre til, at alle skoler i Danmark indfører morgensamling med både fadervor og salmesang. Det er en utrolig værdifuld del af vores kultur, som jeg synes, det ville være vanvittigt at forbyde."

Det var jo det rene guf og jeg havde godt nok glædet mig som et lille barn til at give dette sjælden klare religiøse idioti et ordenligt spand kul, men desværre (eller heldigvis for de danske skolebørn), så var Haarder enten blevet fejlciteret, eller så har han fået et godt råd fra den spindoktor Birthe Rønn ikke bruger alligevel, og han dementerede sine udtalelser kort tid efter. Haarder dementerer udtalelser om fadervor

I det materiale Haarder ikke dementere findes der alligevel en del tåbeligheder, b.la.
"Jeg fornemmer, at ateisterne mener, de skal beskytte muslimerne mod fadervor og salmesang i de danske skoler. Men Humanistisk Samfund kæmper en misforstået kamp for de religiøse mindretal. Faktum er, at muslimerne er tættere på Bertel Haarder og Birthe Rønn Hornbech, end de er på ateisterne. Det er svært at finde muslimer, som har noget imod folk, der tror."

Haarder uddyber sin holdning her på ministeriets hjemmeside, hvor han gentager sin opfattelse af at ateister er en slags folkebevægelse for muslimer i Danmark.

Det er jo efter min opfattelse noget sludder. At man som ateist eller sekularist sådan skulle virke som en slags femte kolonne (en tåbelig sådan, eftersom at muslimer åbenbart føler et fællesskab med kristne ifølge Haarder) for muslimer i Danmark holder jo ikke.
Ateisme er jo netop fraværet af tro på overnaturlige forklaringer på verdens oprindelse, tilskikkelser og så videre.
Ateisme er ikke en modstand mod kristendommen som forklaringsmodel, det er en modstand imod alt religion som forklaringsmodel. Det bliver ikke bedre af at religionen er Islam, buddhisme, hinduisme, asatro eller hvad det nu kan være.

Det er mærkeligt at et så begavet og vidende menneske som Haarder ikke ved hvad ateisme betyder og mon det dog er tilfælde?
Mon ikke Haarder kikker lidt imod højre side af folketinget til DF som syntes at " Dansk Folkeparti foreslår, at kendskab til kristne traditioner skrives ind i folkeskolens formålsparagraf, fordi kristendommen er væsentlig del af kulturarven" og som notorisk ser Islamiske ritualer komme ind i det danske samfund overalt, selv i Lemvig?
Ja, undskyld hvis jeg lyder som en typisk venstrefløjsblogger, men den lå (om jeg så må sige) lige til højrebenet.

Jeg er godt klar over at hvis man ikke er religiøs er man en slags idiot i Haarder og ligesindets opfattelse, men at man skulle være i misforstået ledtog med muslimer, er dog en slags nyhed for mig.

At Haarder ikke kan finde ud af hvad han mener når han udtaler sig til Kristeligt dagblad (som vel ikke har Danmarks mest fjendtlig journalister) er vel også nyt.
For at hjælpe Bertil en anden gang vil jeg gerne foreslå at han syr denne dekorative lighterholder i vaskeskind. Jeg ved meget vel at Bertil ikke ryger, men jeg er ganske sikker på at holderen også er meget velegnet til at holde en fire-fem post-its med regeringens holdninger, som må være rigeligt til at klare de fleste situationer.

(billed fra Alt om håndarbejde, 1976. nr. 46)

































(Modelfoto)

5 comments:

Anonymous said...

Helt enig. Jeg forbløffes gang på gang af Haarders og Hornbech villighed til at fordreje deres modstanderes synspunkter i disse sager. Nu må enhver snak om "fæstninger af integritet" i forbindelse med disse personager da forstumme.

Og kan vi så snart ikke blive fri for logiske perler som "du skal ikke tvinge mine børn til morgenbøn" = "de onde sekularister vil forbyde al morgenbøn og sang". Come on!

Anonymous said...

På det link du giver til ministeriet, så gentager han ikke sin holdning om at ateismen er en slags vandbærere for Islam.

@ Ramus; Du finder en logisk perle af uhørt stråleglans på KD's hjemmeside her. Man kan ikke linke dybt, men overskriften siger det hele: Morgensang er Grundlovssikret.

Jeg tager starten af indlægget:

Morgensang er grundlovssikret

Der har været rejst kritisk af, at lærere i folkeskolen i Viborg synger morgensang med eleverne i de yngste klasser.



Fra humanistisk hold mener man, at der ikke må være "den form for religiøsitet" i skolerne. Her skal i stedet for praktiseres "ikke tro" og "ikke religiøsitet", så man ønsker den gode tradition med morgensang standset.

Det er fint nok, at man fra humanistisk hold rejser debatten. Om ikke for andet, så for at andre kan få sat tankerne i sving og blive bevidste omkring morgensangen. Ellers var morgensangen i skolerne måske forstummet af sig selv i løbet af få år af bare ligegyldighed - eller fordi mange skoleinspektører, lærere og skolebestyrelsesmedlemmer rundt i landet frygter for at støde nogen.

Det er fra KD's nye formand, Bjarne Hartung Kirkegaard

Mester Hargi said...

@ William
Godt ord igen - han skriver "Det er min erfaring, at muslimer ikke har noget imod salmesang og fadervor. De er mere utrygge ved ateister, der hævder, de ikke tror på noget. Derfor går mange muslimer på katolske skoler."

Det er naturligvis ikke præcis det samme som det han er citeret for i Kristeligt dagblads artikel.
Indrømmet.

Men han beder jo ikke om at den del af historien fra kristeligt dagblad bliver dementeret, så det... :-)
(febrilsk griben efter et halmstrå - jeg ved det)

Fantastisk god historie fra KDs hjemmeside du har fundet.

@Rasmus - helt enig - kunne man ikke bare få at vide man var en idiot, som ville brænde i helvede i stedet for at få alle mulige mærkelige motiver skudt i skoene.
Det kunne da være mere ærligt.

Anonymous said...

@William: Det lader til at jeg har masochistiske træk, for jeg abonnerer faktisk på KD's ugebrev per mail, og jeg så godt Hartungs mærkelige skriverier. Rart at se, at idiotien toner rent flag igen fra den kant.

Jakob H. Heidelberg said...

Super post!

Det er nu de fine politikere skal have at vide, at kristendomskundskab fra de tidlige klasser og den "indbyggede" konfirmationsforberedelse i de senere klasser, er langt større idioti end bøn. Efter min mening har den form for indoktrinering ind i kristendommen (som jo "tilfældigvis" er den religion som er fremherskende herhjemme, omend de fleste jo er ateister i praksis, jf. Phil Zuckermann) langt større skadelig virkning på længere sigt.

Og så gider jeg ikke høre på "jamen, de elever der ikke vil bede kan jo gå udenfor" - hallo, det er skoler, ikke frikirker Bertel! Kom med bare et rationelt argument for bøn, gudedyrkelse og gudstilbedelse i skolen - og "tradition" er ikke en undskyldning for noget som helst! Bøn har absolut ingen virkning - det samme gælder vel saglige argumenter overfor en minister som er indoktrineret til gudetro fra barnsben.