Monday, February 11, 2013

Se maling tørre I

En stor glæde ved en nørdet livsstil er at man aldrig løber tør for ting at tage sig til.
F.eks. stod jeg forleden dag og tænkte at mit Yashinon-dx 50mm 1.4 F1.4 i M42 fatning var noget kontrastløs og lidt bleg og trist i sine billeder. 
Som en naturlig konsekvens deraf opstod tanken om jeg ikke skulle teste fire af mine ynglings M42, ca. 50mm objektiver og se hvilken der gav det bedste resultat.
For en god ordens skyld var Sonys Nex kit objektiv med i testen.
De fire kompetanter var:
Yashinon-dx 50mm 1.4 (Japan)
Helios-44-2 58mm F2  (USSR)
Carl Zess Jena 50mm 1.8 (Østtyskland)
Super-Takumar 55mm 2 (Japan)
Kontrol: Sony E 3,5-56 18-55mm (Thailand)  

Motivet er en kongelig porcelænsfigur (mindre kan ikke gøre det) placeret ca. en halv meter væk og i testen kikkes der hovedsageligt kun på centrum af billedet. Man kan altså ikke sige så meget om hvordan objektiverne vil klare f.eks. landsskabsbilleder osv.
Alt er ikke perfekt målt ud.
Billederne er blevet taget i raw format og behandlet i Capture one, Auto adjust, fået samme hvidbalance, og samme omgang skærpning.
Første test er på objektivernes største blæde.
Jeg testede også objektiverne på F8. Det kommer i et senere indlæg.
Her falder Sony noget igennem, da dens største blæde på 50mm er F5. 
Konklusionen må vente til jeg har fået set billederne grundigt igennem.  
Sony E 3,5-56 18-55mm F5

Helios-44-2 58mm F2


Carl Zess Jena 50mm 1.8 F1.8.jpg

Super-Takumar 55mm 2 F2

Yashinon-dx 50mm 1.4 F1.4

Se alle testbilleder her i lidt større format

No comments: