Thursday, December 9, 2010

Forandring `= mere af det samme på en (mere) indviklet måde

Det er naturligvis klædeligt at et civiliseret land som Danmark får sig en kvindelig statsleder, men ellers tror jeg nu ikke jeg specielt glæder mig til vi får en ny regering.

Især ikke når man læser sådan et udspil som SF ligger frem:
Læg fedtafgift på fede udskæringer
"SF foreslår nu, at fedtafgiften på kød bliver betalt efter udskæring i stedet for som en standardtakst."

Ja, de læste rigtig.
Regeringens fedtafgift er ikke tåbelig nok. Der skal da lige lægges et ekstra (fedt) lag på af regler så vi rigtig kan få lagt de rigtige sundhedsfremmende afgifter.
Fedtafgiften er tåbelig, og den måde den er skruet sammen på er ganske rigtig ikke for fiks (en afgift beregnet på en gennemsnits fedtværdi for dyret), men den har dog den fordel at der ikke behøves at ansættes mere end et par hundrede nye medarbejder til at holde rede på den.

"SF vil bruge en liste fra DTU Fødevareinstituttet, der angiver, hvor meget fedt der er i de forskellige udskæringer af kød. Modellen skal kun være midlertidig, for Pia Olsen Dyhr forventer, at EU i 2014 vil indføre regler, der indebærer, at fedtindholdet altid skal oplyses. Når der sker, skal fedtafgiften afregnes på det konkrete fedtindhold i varen. "

Skønt system og man kan jo lige høre fedtafgiftskontroløren ned hos den lokale slagter:
"Er de sikker på at det er koteletter, de udskæringer der? - for der ser mere ud som fadkoteletter.
Den bliver dyr, min herre"

Alt den omsorg for ens sundhed er jo nok til at man får dårlig samvittighed over at nedsvælge en forårsrulle med soja.

Men så kender man sine venner på venstrefløjen igen:
"SF's vil samtidig forhøje fedtafgiften, så den giver en milliard kroner mere i statskassen, end regeringen har lagt op til."

Der skal naturligvis også betales for en holde af fedtafgiftskontrolører. Det nedsætter jo også arbejdsløsheden.
Klart en Win-Win fra SFs side.

2 comments:

Mikael said...

Tænk om Staten holdt dets fedtede fingre fra vores aftensmad.
Jeg ved godt det er en kætterisk tanke, men kan Venstrefløjserne ikke være ligeglade om jeg drikker, ryger og æder mig selv ihjel?

Med mindre jeg bliver kørt over skal jeg sgu under alle omstændigheder nok overleve Hans Søvnighed!!!

Mester Hargi said...

Nu er det jo regering som har startet med at fremlægge den ikke alt for kløgtige fedtafgift, så spørgsmålet skal bredes ud til om politikere ikke som sådan kan være ligeglade med om jeg drikker, ryger og æder mig selv ihjel?

Åbenbart ikke.

I virkeligheden er det dybest set bare en ekstra moms på fødevarer, da staten fattes penge.
Det kunne man jo måske bare spille ud med, i steden for.