For noget tid siden var jeg heltdig at købe et Carl Zeiss Jena Tessar 50mm 2.8 i Exakta fatning.
I hverfald antager jeg at der er tale om et Tessar - der er ingen tvivl om at det er et Østtysk øbjektiv.
Det bemærkes at der ikke står Carl Zeiss nogle steder og det skyldes, efter hvad jeg ved, at objektivet var beregnet til eksport og det østtyske Carl Zeiss Jena ikke havde rettigheder til at benytte Carl Zeiss navnet udenfor østblokken.
Det store T plejer også at være i rød, men manglen på farve har sikkert samme årsag.
Objektivet er helt i metal og min version har holdt sig utroligt fint i betragtning af dets alder.
Exakta fatningen gik ud af produktion i 1977, så det er mindst fra før den tid - jeg gætter på tidligt i 60erne eller der på lag.
Metaldimsen på siden er en snedig anordning, således at man kunne fokusere ved fuld blændeåbning og når fotoet skulle tages bliv den forudvalgte blænde valgt.
Snedigt, men i disse moderne tider er den naturligvis mest i vejen.
For at skifte blænde skal man trykke en tynd ring yderst på objektivet tilbage og dernæst dreje den til det ønskede blændetal.
Ikke just en elegant eller hurtig løsning, men det er en model fra filmtiden. Det er meningen at man skal tænke sig om.
Jeg har brugt objektivet digitalt på mit Sony Nex og mit Canon spejlrefleks. På min Canon har jeg været nødt til at bruge tubes da min adaptor ikke virker direkte på fatningen.
Det er tid til nogle billeder.
Alle taget ved fuld blænde 2.8.
Gode farve, fin vintage "følelse", men det er ikke så skarpt at det gør noget.
Faktisk er, i hver fald min udgave, helt utrolig uskarp ved 2.8, men blot et stop ned gør underværker.
Rumænske flaskesamlere i Ørstedsparken.
Fup og fiduser nu henvendt til det arabiske markede.
Men som sagt er det ikke særligt skarpt, især ikke sammenlignet med mit "rigtige" Carl Zeiss Planar 50mm 1.7.
Her Tessar ved 2.8 - fokus på navnet.
Her Planar ved 2.8.
Tessar ved 5.6
Planar ved 5.6
I korthed.
Langsomt, 2.8 er noget til den sløve side, noget uskarpt (man siger jo ellers at det ikke er muligt at lave et uskarpt 50mm, men det er så lykkes) og ikke alt for nemt at bruge.
Men naturligvis har det nogle kvaliteter som vi skal se eksempel på her.
Den cirkelrunde baggrundssløring syntes jeg giver en meget sjov effekt og det gør, sammen med den fine farvegengivelse, at objektivet ikke bare skal ligges sammen med alle de andre, ok, men ikke noget særligt, objektiver.
Her med et par mellemringe eller tubes på mit Canon. Heller ikke helt ringe resultat.
Alt i alt er det nok ikke et objektiv jeg vil anbefale at man gøre sig de store anstrengelse for at få fat i, men skulle det ligge og lokke på et loppemarked til en billig penge, er det blot at slå til.
Og måske er den version I finder superskarp over hele linjen.
I hverfald antager jeg at der er tale om et Tessar - der er ingen tvivl om at det er et Østtysk øbjektiv.
Det bemærkes at der ikke står Carl Zeiss nogle steder og det skyldes, efter hvad jeg ved, at objektivet var beregnet til eksport og det østtyske Carl Zeiss Jena ikke havde rettigheder til at benytte Carl Zeiss navnet udenfor østblokken.
Det store T plejer også at være i rød, men manglen på farve har sikkert samme årsag.
Objektivet er helt i metal og min version har holdt sig utroligt fint i betragtning af dets alder.
Exakta fatningen gik ud af produktion i 1977, så det er mindst fra før den tid - jeg gætter på tidligt i 60erne eller der på lag.
Metaldimsen på siden er en snedig anordning, således at man kunne fokusere ved fuld blændeåbning og når fotoet skulle tages bliv den forudvalgte blænde valgt.
Snedigt, men i disse moderne tider er den naturligvis mest i vejen.
For at skifte blænde skal man trykke en tynd ring yderst på objektivet tilbage og dernæst dreje den til det ønskede blændetal.
Ikke just en elegant eller hurtig løsning, men det er en model fra filmtiden. Det er meningen at man skal tænke sig om.
Jeg har brugt objektivet digitalt på mit Sony Nex og mit Canon spejlrefleks. På min Canon har jeg været nødt til at bruge tubes da min adaptor ikke virker direkte på fatningen.
Det er tid til nogle billeder.
Alle taget ved fuld blænde 2.8.
Gode farve, fin vintage "følelse", men det er ikke så skarpt at det gør noget.
Faktisk er, i hver fald min udgave, helt utrolig uskarp ved 2.8, men blot et stop ned gør underværker.
Rumænske flaskesamlere i Ørstedsparken.
Fup og fiduser nu henvendt til det arabiske markede.
Men som sagt er det ikke særligt skarpt, især ikke sammenlignet med mit "rigtige" Carl Zeiss Planar 50mm 1.7.
Her Tessar ved 2.8 - fokus på navnet.
Her Planar ved 2.8.
Tessar ved 5.6
Planar ved 5.6
I korthed.
Langsomt, 2.8 er noget til den sløve side, noget uskarpt (man siger jo ellers at det ikke er muligt at lave et uskarpt 50mm, men det er så lykkes) og ikke alt for nemt at bruge.
Men naturligvis har det nogle kvaliteter som vi skal se eksempel på her.
Den cirkelrunde baggrundssløring syntes jeg giver en meget sjov effekt og det gør, sammen med den fine farvegengivelse, at objektivet ikke bare skal ligges sammen med alle de andre, ok, men ikke noget særligt, objektiver.
Her med et par mellemringe eller tubes på mit Canon. Heller ikke helt ringe resultat.
Alt i alt er det nok ikke et objektiv jeg vil anbefale at man gøre sig de store anstrengelse for at få fat i, men skulle det ligge og lokke på et loppemarked til en billig penge, er det blot at slå til.
Og måske er den version I finder superskarp over hele linjen.
No comments:
Post a Comment