Wednesday, February 20, 2013

Helios-44M

Del to af min test af 50mm objektiver lader vente på sig.
Jeg blev enig med mig selv om at min opstilling ikke var den mest hensigtsmæssige, så jeg lavede en ny test.
Jeg skal lige have taget mig sammen til at lave en ordenlig sammenstilling.
Billederne jeg tog i forbindelse med testen kan findes her

Test of 50mm manual lenses
Men det vigtigste er jo ikke triste tests, men processen og resultatet.
I går var jeg ude med mit Helios-44M gennem københavn.
Helios-44M er et gammelt objektiv fra USSR.
Det er kommet i mange udgaver og variationer. Jeg har to eksemplar af Helios-44-2, som er en ældre udgave af objektivet.
Helios-44 blev solgt sammen med Zenit kamerar, som var en utrolig solid sovjetisk omgang.
Et Zenit-B med objektiv vejer omkring 1200 g og det er lavet af kommunistisk stål fra inderst til yderst.
Zenit kameraer er solgt i store mængder også til vesten og man kan nemt finde dem på diverse loppemarkeder.
Det er værd at købe dem, om ikke andet for objektivernes skyld. De er naturligvis i sig selv også et kulturhistorisk artifact.
De bedste udgaver af Helios-44 skulle være Helios-44M-7 som jeg naturligvis ikke har.
Helios-44 er et 58mm F2 objektiv. I gamle dage var et standart objektiv altid 50mm, og hvorfor man har valgt 58mm må stå hen i det uvisse.
58mm er på vores dages spejlrefleks og Nex kameraer en velegnet længde til portræt og svarer til et kort teleobjektiv.
Mere om de tekniske / historiske på denne side.
Anmeldelser af diverse Helios modeller på denne danske side.
Men kan det tage billeder?
Det kan det naturligvis godt.
Et standart gadebillede.
Mand ved pølsevogn, F5.6 - en passende skarphed, god kontrast, fine farver - alt i den bedst orden, man kan ikke forlange mere.

19-02-2013 1

Her lidt mere udfordring. Lys lige på objektivet, høj ISO, rimeligt resultat, ikke mange genspejlinger. Et godt resultat.
19-02-2013

Her den store stresstest. Solen lige i ansigtet, masser af genskin, bemærk den store gyldne klat nederst i billedet. Det er tit at moderne objektiver vinder foran gamle i den slags situationer. Teknologien har gjort store fremskridt i at bekæmpe genskin (flare).
På den anden side syntes jeg at det er det mest interessante billede for dagen og på den måde bliver svagheden ved objektivet vendt til et udtryk.
19-02-2013 2

Flere fotos fra Helios-44M kan findes her

No comments: