Sunday, November 11, 2012

Dagens foto

Lige med et satte mit relativt nyt indkøbte Tamron SP F. 2,8 17-50 zoom objektiv ud.
Det var jo lidt surt, især i betragtning af at jeg, som en sikker støtte af varens fri bevægelighed, havde indkøbt objektivet syd for grænsen, hos en tysk butik.
Så hvor længe det tager før jeg får mit objektiv ordnet eller byttet til et nyt (eller bare får en lang næse) må guderne vise.
Faktisk var jeg ikke voldsomt imponereret af objektivet, men autofokus og 17mm er to ting som er svære at erstatte.
Men hvorom alting er så må man jo prøve at klare sig igennem og der var en fin lejlighed til at finde mit ældgamle Tamron Adaptall 2, F 3,5-4,5 35-70 frem.
Det er et manuelt objektiv, som mit tilfælde har en gammel pentax fatning. Ved den særlige magi som Mordors fabrikker i Kina besidder, kan man for ganske små penge indkøbe en adapter, således at man kan montere objektivet på sit digitale kamerar.
Det er naturligvis noget gnideret noget, man skal jo selv fokusere, og lysmålingen er som regel også noget svingende.
Til gengæld får man i mange tilfælde en god til meget meget god teknisk billedekvalitet, og også en særlig anden kvalitet i ens billeder. En anden farve gengivelse, kontrast, stemning.
Tamron 35-70 er indenfor de manuelle objektiver ganske velanskrevet og giver for det meste fine billeder, måske lidt mindre kontrastrige end moderne objektiver.
8916-11-11-2012
Lidt gule blade har aldrig skadet nogle, og her syntes jeg der er en god farvegengivelse, og ude af fokus områderne (som er det meste af billedet) tager sig nydeligt ud.
8940
Man kan naturligvis også finde mere tidssvarende motiver. En fin udsmykning af en anonym kunstner, der muligvis går under kunstnernavnet Snavs?. I og for sig relativt originalt i så tilfælde.
8957
En af de helt store kvaliteter ved objektivet er at det kan fokusere rigtig tæt på ved 70mm og det gør det meget fleksibelt. Det er måske også her (fra tæt på til ud på et par meter)at objektivet har sine helt store styrker i både skarphed og kvalitet.
Flere fotos fra Tamron 35-70 her

No comments: