Friday, November 2, 2012

Dagens foto - den store basfiol spiller sin sørgelige melodi

8646 Dette er en københavnsk bycykel.
Grim, tung, og mere grim. kik godt på den - om føje tid er det et objekt fra fortiden, nogen man kan fortælle sine børn om.
Ja, se i unger - da farfar var ung kunne man se japanske turister være til fare for sig selv og andre, mens de forsøgte at manøvrere en branddør på hjul rundt i gaderne.
Ikke at de vil høre efter - sådan er de jo. De vil heller ryge hash og drikker Fernet Branca.
Bycyklen er et privat projekt som der er blevet set på med velvilje fra det offentliges side. Den koncept kan så ikke holde mere.
B.la. fordi Københavns kommune ikke vil smide 114 millioner i projektet.
Sådan kan det jo gå.
Hver eneste dag må kommuner over det ganske land sige nej til projekter, der sikkert kunne lette hverdagen for borgerne, i hver fald en lille smule.

Men nedskæringer falder naturligvis ikke i god jord hos alle, især ikke i Danmarks førende københavner avis, Politiken og landes førende hængemule chefredaktør Bo Lidegaard.
Der må jo gøres noget, så man igen ikke skal side til middag med ligesindende franske intellektuelle og skamme sig over at være dansk.
"Overborgmester Frank Jensen, hans borgmesterkolleger og borgerrepræsentationen må ganske enkelt komme op i sadlen og finde en løsning, der betyder, at bycyklerne er på gaden næste forår."
For ellers
"Er en ordning ikke fuldt gennemført inden næste års kommunevalg, er det en oplagt lejlighed for vælgerne til at huske de politisk ansvarlige på, at de skal passe bedre på byens omdømme som verdens cykelby nummer 1, på turismen og på københavnernes og pendlernes bekvemmelighed."

Yes, de skal nok passe på de socialdemokrater hvad de gør, for ellers kommer der bare en borgerlig overborgmester på et valgløfte om bycykler til folket.
Eller noget.

Måske det kunne være sådan at turister (som ud over fulde mennesker vel er den primære kunde til bycyklen) faktisk ville være bedre hjulpet med at leje en ordenlig cykel, som var behaglig at bevæge sig rundt i byen på og som kunne være en god introduktion til den fine måde at bevæge sig på, som cykling er?
Og måske der ville opstå nogle små private virksomheder der udlejede sådanne cykler?
Og måske der tilmed ville være nogle andre små virksomheder der kunne opstå som levede af at servicere disse udlejningcykler?
Og måske disse små virksomheder kunne være drevet af mennesker som ikke har 15 års uddannelse, eller kommer fra andre lande og har svært ved at få fodfæste på det danske arbejdsmarked?
Ja, det er vilde tanker - det medgiver jeg.
Det er måske nok bedst at kommunen kører det.

No comments: