TURNING and turning in the widening gyre
The falcon cannot hear the falconer;
Things fall apart; the centre cannot hold;
Mere anarchy is loosed upon the world,
The blood-dimmed tide is loosed, and everywhere
The ceremony of innocence is drowned;
The best lack all conviction, while the worst
Are full of passionate intensity
Ca sådan må der se ud inde i præsten, forfatteren, debatøren, samfundsreverseren
Kathrine Lilleør hoved.
I sit seneste indlæg på Berlingske.dk går hun i seriøs Untergang des Abendlandes mode, da hun beskriver hvorledes den ateistiske mafia slår til igen ved sankthansbålet i Tisvilde:
"en lille flok i procession skred rundt om bålet med præstedukken hævet mod sankthanshimlen, og derpå smed præsten på bålet"
Det er naturligvis kun tale om et forspil til den endelige opgør hvor de gudeløse vil:
"krævet syndebukke. Før var det hekse. I dag er det – nåja præster. Eller os, der har et tydeligt religiøst ståsted. Kristen eller muslim"
Og det er da noget værre noget, måske.
For ellers plejer vi at smide en (symbolsk) heks på bålet. Men det er så åbenbart helt ok. For det symbolisere ikke syndebukke eller noget?
Helt igennem pinligt bliver det da det dygtige blogger William Jansen rent faktisk gør sig den ulejlighed at undersøge om der har været "en lille flok i procession" som smed en præstedukke på bålet ved sankthansbålet i Tisvilde.
Og nej, det var der ikke.
Der var en dame, som måske i kådhed?, smed en præstedukke på bålet måske med ordene "når man kan brænde hekse, kan man vel også brænde præster.”
Fantastisk godt arbejde af William og en utrolig pinlig omgang plader fra Kathrine Lilleør.
Og selv om der skulle være nogle som havde lyst til at lave en sådan politisk manifestation, hvor en præst symbolsk blev brændt af, må man i alt fredsommelighed spørge hvad problemet er?
Der findes i Danmark mennesker som betragter sig som hekse.
Går de måske og himler hver eneste sankthans selv om deres eksistens, symbolsk godt nok, (men vi ved jo hvad det kan fører til) bliver kastet på bålet?
Kunne man forestille sig at også danske folkekirkepræster kunne fremvise samme form for coolness hvis der virkelig havde været "en lille flok i procession" ved et sankthansbål som havde brændt en symbolsk præst af?
2 comments:
@ Mester, du skriver: Der var en dame, som måske i kådhed?, smed en præstedukke på bålet måske med ordene "når man kan brænde hekse, kan man vel også brænde præster.”
WJ: Det ved vi, som du selv indikerer, strengt talt ikke om hun sagde. Det læses for mig mere som journalistens tolkning af hendes ikke-udtalte budskab, jf. at flere af de tilstedeværende ikke opfattede noget budskab. Det bemærkes tillige at journalisten ikke smider budskabet i citationstegn, eller omtaler det som en explicit udtalelse. Jeg er mest tilbøjelig til at tænke at hun ikke udtalte disse ord.
Tak for pimperiet.
Det er i hver fald svært at sige hvad hun mente, men en ting er næsten sikker - der var ikke en ateistiske mafia sammensværgelse til stede ved sankthansbålet i Tisvilde.
Eller hvis der var, var det en meget meget diskret ateistiske mafia sammensværgelse.
Kan det tænkes at det er fordi der slet ikke findes en ateistiske mafia sammensværgelse?
Post a Comment