Thursday, October 1, 2009

Sæt dig ned!

Da jeg fik et barn i børnehave åbnede der sig en ny verden for mig.
Det er sikkert helt normalt.

På den pågældende børnehave blev der køre en (efter min opfattelse) rimelig normal antiautoritær pædagogik, hvilket var helt fint med mig.

Til min store forundring blev der på et tidspunkt indført en smiley ordning overfor børnene. Den begavet læser kan sikker godt sætte sig ind i systemet.
Et barn havde gjort noget godt - en glad smiley.
En barn havde gjort noget fy-fy - en sur smiley.

Ja, når man lige vender skråen et par gange kan man måske nok blive enig i at det måske ikke lige er hvad man vil kalde moderne pædagogik og efter et par forældre i venlighed havde spurgt om man nu var på helt sikker grund i det pædagogiske team, blev ordning også hurtig afskaffet igen.

Jeg blev opmærksom på en festlig artikel i Jyllandsposten forleden:
Norske drenge skal sidde ned og tisse
Der fremgår det at et fritidshjem i Norge har lavet en bestemmelse om at drenge skal side ned og tisse, fordi "Der har været meget svineri på toiletterne,” siger fritidshjemmets leder, Hege Rønnåbakk".
Ja, det kunne man i den grad sige meget skarpt og f.eks. foreslå at man kunne finde sig noget andet arbejde hvis man ikke kan tåle lidt tis på gulvet i et fucking fritidshjem.
Men det var jo i Norge og de er jo i forvejen lidt til en side.

Men så ser man at "Brorsonskolen i Varde tildeler de mindste drenge fra 0. klasse til 2. klasse en glad smiley for at sidde ned at tisse".

Så ikke alene opretholder man en total åndsvag regel om at drenge skal side ned og tisse (prøv med en klud, lidt vand og noget overskud, makker), man har tilmed også en helt ude i hampen smiley ordning!

Og skal vi gætte på at det i den grad er muligt også at få en sur smiley ?

Folk der skriver om feminiseringen af samfundet er rigtig tit ud af en tangent, men hvis de leder efter the smoking gun så var Brorsonskolen i Varde måske et sted at begynde?

Jeg kan kun opfordre til at kaste et blik på Retninglinier for ophold og adfærd på Brorsonskolen
F.eks. "Boldspil kan kun finde sted udendørs med små bolde eller de af skolen udleverede bolde"

Ja, naturligvis skal alle side ned og tisse der.

Jesus kristus

No comments: